Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Tuesday 24 December 2013

Laporan Nationwide Mega Street Da'wah Johor Bahru


21 Disember 2013, ‘Mega Street Dakwah Nationwide’ telah berlangsung dari 8.30 pagi sehingga 5.00 petang di sekitar bandaraya Johor Bahru.




Malaysia merupakan sebuah negara yang berbilang bangsa dan agama. Oleh itu, sifat toleransi, saling menghormati dan beramah mesra dalam kalangan masyarakat majmuk adalah sangat penting untuk menjaga kedamaian dan keharnomian negara. Susulan ini, Malaysia Reverted Muslims (MRM) dengan kerjasama Hidayah Centre Johor telah menganjurkan program Mega Street Da’wah Nationwide pada 21 Disember lalu di Johor Bahru bagi membantu para peserta untuk bergaul dan beramah-mesra dengan semua lapisan masyarakat tanpa mengira pangkat, jawatan dan status seperti yang disarankan dalam Al-Quran di Surah Hujuraat, ayat 13 yang bermaksud:

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai-bagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah adalah orang yang lebih taqwanya  antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya (akan keadaan dan amalan kamu).”








Dengan adanya aktiviti ini, masyarakat dapat mempelajari dan memahami sedikit sebanyak maklumat baru mengenai Islam serta merapatkan jurang antara Muslim dengan bukan Muslim. Objektif program ini diadakan adalah seperti berikut:

i.          Mengeratkan hubungan antara Muslim dengan masyarakat majmuk.
ii.        Bertemu-ramah dengan masyarakat majmuk tentang pemahaman mereka mengenai Islam dan Muslim di Malaysia.
iii.        Menerangkan kepada mereka sekiranya terdapat salah faham terhadap kepercayaan Islam.
iv.        Bertukar-tukar pendapat dan pengetahuan mengenai budaya dan kepercayaan agama lain.
v.        Memberikan bantuan makanan, minuman dan kewangan kepada gelandangan tanpa mengira bangsa dan agama.

Secara keseluruhannya, program ini menjadi kenangan yang amat berharga kepada semua peserta. Secara tuntasnya, peserta telah menjalani satu cabaran getir yang rata-ratanya belum pernah dialami oleh mereka. Hal ini adalah kerana mereka perlu berdepan dengan orang-orang yang mempunyai latar belakang yang berbeza, berjemur di tengah panas, berdiri selama beberapa jam, kesabaran dan keikhlasan semasa menemubual.


Disediakan oleh,
MUHAMAD ISKANDAR BIN DZURLLKANIAN @ ZULKARNAIN
Admin,
http://hcjohor.blogspot.com/
www.facebook.com/hcjohor

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.