Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Friday 27 December 2013

Benarkah Terdapat Percanggahan Dalam Al-Quran? Bahagian 1 : Bilangan Hari Di Sisi Allah

Kata orang anti-Islam : Terdapat percanggahan pernomboran dalam al-Quran ; Adakah bilangan hari di sisi Allah bersamaan dengan 1000 tahun di dunia ataupun 50,000 tahun di dunia?

Jawapan :

Mari kita kaji ayat-ayat berikut :

"Dan mereka meminta kepadamu agar azab itu disegerakan, padahal Allah tidak akan menyalahi janji-Nya. Dan sesungguhnya sehari di sisi Tuhanmu adalah seperti seribu tahun menurut perhitunganmu." (Al-Quran, 22:47)

"Dia mengatur segala urusan dari langit ke bumi, kemudian ia naik kepada-Nya dalam sehari yang kadarnya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu." (Al-Quran, 32:5)

"Para malaikat dan Jibril naik kepada Tuhan, dalam sehari setara dengan lima puluh ribu tahun." (Al-Quran, 70:4)

Ayat pertama di atas dengan jelas menyatakan bahawa satu hari di sisi Allah bersamaan seribu tahun kita. Walau bagaimanapun, dalam ayat (32:5), kita boleh lihat bahawa perjalanan dari waktu roh-roh kita berangkat hinggalah waktu roh tersebut sampai ke destinasinya memakan masa seribu tahun manusia; "... pada satu hari, di mana tempohnya seribu tahun... (32:5)." Dalam ayat (70:4), kita boleh lihat bahawa Allah merujuk kepada Hari Kiamat dengan tempoh masa 50,000 tahun di dunia. Frasa 'sehari setara dengan' merujuk kepada Hari Kiamat, di mana kita mengira ia akan mengambil masa lima puluuh ribu tahun di dunia untuk tamat sebelum manusia terakhir masuk sama ada syurga atau neraka. Frasa 'Hari Kiamat' dalam bahasa Arab tidak membawa maksud satu hari. Ia bermaksud banyak hari (lima puluh ribu tahun).

Nota : (22:47) dengan jelas menyatakan bahawa satu hari di sisi Allah bersamaan seribu tahun kita. (32:5) dan (70:4) kedua-duanya menyatakan peristiwa yang akan berlaku, dan peristiwa tersebut mengambil masa banyak tahun menurut perkiraan kita. Perkataan 'hari' dalam (32:5) dan (70:4) bermaksud 'tempoh masa', dan perkataan 'hari' dalam (22:47) bermaksud satu hari yang sebenar. Frasa ini wujud dalam bahasa Arab dan banyak lagi bahasa.

Contoh : Apabila seseorang ibu berkata kepada anaknya : "Insha Allah, satu hari nanti saya akan melihat kamu membesar dan menjadi matang." Perkataan 'hari' di sini tidak bermaksud satu hari. Tetapi ia membawa maksud tempoh masa.

*Artikel dicedok dan diterjemahkan daripada artikel 'Defending The Noble Quran'

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.