Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Tuesday 31 December 2013

Benarkah Terdapat Percanggahan Dalam Al-Quran? Bahagian 2 : Bilangan Syurga

Kata orang anti-Islam : Berapakah bilangan syurga? Satu ataupun banyak?

Jawapan :

Mari kita kaji ayat-ayat berikut :

"Dan orang-orang yang bertaqwa kepada Tuhan mereka akan dibawa ke Kebun secara berkumpulan, sehingga mereka sampai kepadanya dan pintu-pintunya terbuka dan penjaga-penjaganya mengalu-alukan mereka dengan berkata "Salam sejahtera ke atas kamu, berbahagialah kamu, maka silalah masuk ke dalam dan tinggal kekal di dalamnya." (39:73)

"Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata : "Tuhan kami ialah Allah," kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turun malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa : "Janganlah kamu bimbang dan janganlah kamu berdukacita, dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh Kebun yang telah dijanjikan kepada kamu." (41:30)

"Berlumba-lumbalah kamu untuk mendapat keampunan daripada Tuhan kamu dan mendapat Kebun yang bidangnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasul-Nya; yang demikian ialah limpah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah sememangnya memiliki limpah kurnia yang besar." (57:21)

"Maka sesungguhnya Kebunlah tempat kediamannya." (79:41)

"Mereka itu sediakan bagi mereka Kebun-kebun yang kekal, yang mengalir dibawahnya beberapa sungai; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang tangan emas dan memakai pakaian hijau dari sutera yang nipis dan sutera tebal yang bersulam; mereka berehat di dalamnya dengan berbaring di atas pelamin-pelamin. Demikian itulah balasan dan tempat berehat yang sebaik-baiknya." (18:31)

"Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam Kebun-kebun yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang emas dan mutiara, dan pakaian mereka di dalamnya sutera." (22:23)

"Kebun-kebun Adn yang mereka masuki; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang tangan daripada emas dan mutiara dan pakaian mereka di dalamnya sutera." (35:33)

Dalam ayat-ayat di atas, kita dapat lihat dalam ayat (39:73; 41:30; 57:21; 79:41) perkataan 'Kebun' digunakan merujuk kepada syurga. Perkataan 'Kebun' dalam ayat-ayat tersebut ialah 'Jannah' dalam bahasa Arab yang bermaksud syurga. Kita juga boleh melihat dalam ayat-ayat (18:31; 22:23; 35:33) perkataan 'Kebun-kebun' digunakan untuk syurga. Perkataan 'Kebun-kebun' yang digunakan dalam ayat-ayat tersebut ditulis sebagai 'Jannat' dalam bahasa Arab yang merupakan perkataan plural.

Dalam bahasa Arab, kata syurga yang berbentuk singular dan plural merujuk kepada benda yang sama. Kadang-kadang, perkataan 'jannat' (kebun-kebun) digunakan oleh Allah s.w.t. untuk memberikan gambaran yang lebih besar mengenai syurga kepada Muslim. Menurut al-Quran juga, syurga terdiri daripada pelbagai tingkat. Bukan semua manusia yang memasuki syurga akan berada di tingkat yang sama. Sesetengah mereka akan berada di tingkat yang tertinggi bersama para nabi dan orang-orang yang soleh, dan sesetengah lain akan berada di tingkat yang paling rendah di mana terdapat orang yang banyak berdosa. Perkataan 'jannah' (kebun) digunakan untuk meletakkan kesemua tingkat syurga ke dalam satu penerangan yang mana kita panggil syurga. Walau bagaimanapun, syurga yang besar ini terdiri daripada beberapa tingkat syurga atau kebun (jannat).

Nota : Terdapat frasa singular dan plural untuk syurga dalam bahasa Inggeris. "The Lord of Heavens." ialah frasa plural, manakala "In Heaven we will live peacefully" ialah frasa singular.

*Artikel diambil dan diterjemahkan daripada artikel 'Defending The Noble Quran'

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.