Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Sunday 22 December 2013

Soalan-soalan Lazim yang Ditanya oleh Bukan Muslim Bahagian 4 : Adakah Islam Disebarkan Dengan Pedang?

Soalan : Kenapakah Islam dipanggil agama yang aman sedangkan ia disebarkan dengan pedang?

Jawapan :

Satu keluhan yang biasa dalam kalangan bukan Islam bahawa Islam tidak akan mempunyai berjuta-juta penganut di seluruh dunia, jika ia tidak disebarkan melalui paksaan. Poin berikut akan menjelaskan bahawa, jauh daripada penggunaan pedang, sebenarnya kuasa kebenaran, bukti dan logik yang bertanggungjawab dalam perkembangan pesat Islam.

1. Islam bermaksud aman.

Islam berasal daripada kata dasar 'salaam', yang bermaksud sejahtera, dan ia juga bermaksud menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah s.w.t.. Maka, Islam merupakan agama kesejahteraan yang diperoleh dengan menyerahkan diri sepenuhnya kepada Pencipta Yang Maha Agung, Allah s.w.t..

2. Kadang kala paksaan diperlukan bagi mengekalkan kesejahteraan.

Setiap manusia di dunia ini tidak ingin mengekalkan keamanan dan keharmonian. Terdapat ramai orang yang mengganggunya demi kepentingan masing-masing. Kadang kala paksaan perlu digunakan bagi memelihara keamanan. Oleh sebab inilah kita memerlukan polis yang mengenakan paksaan ke atas penjenayah dan anasir anti-sosial untuk memelihara keamanan negara. Islam menggalakkan keamanan. Pada masa yang sama, Islam mengajar penganutnya untuk melawan penindasan. Penentangan terhadap penindasan boleh, pada masa-masa tertentu, memerlukan paksaan. Dalam Islam, paksaan hanya boleh digunakan untuk menggalakkan kesejahteraan dan keadilan.

3. Pendapat sejarawan, Lacy O'Leary.

Jawapan yang terbaik bagi salah faham bahawa Islam disebarkan dengan mata pedang diberikan oleh sejarawan yang terkenal, Lacy O'Leary dalam buku 'Islam At The Cross Road (muka surat 8) :

"Sejarah sudah menjelaskan. Walau bagaimanapun, legenda bahawa Muslim fanatik yang bertebaran di muka bumi ini memaksa orang menerima Islam menggunakan pedang ke atas bangsa-bangsa yang ditakluki merupakan salah satu mitos yang paling tidak masuk akal yang diulang-ulang oleh para sejarawan."

4. Muslim memerintah Sepanyol selama 800 tahun.

Muslim telah memerintah Sepanyol selama 800 tahun. Muslim di Sepanyol tidak pernah menggunakan pedang untuk memaksa orang menganut Islam. Kemudian, soldadu Kristian datang ke Sepanyol dan menghapuskan Muslim. Tidak ada seorang pun Muslim di Sepanyol yang boleh melaungkan azan, iaitu seruan untuk menunaikan solat.

5. 14 juta orang Arab merupakan Kristian Koptik (Qibti)

Muslim merupakan pemerintah tanah Arab selama 1400 tahun. British memerintah selama beberapa tahun, dan Perancis memerintah selama beberapa tahun. Tetapi pada hari ini, terdapat 14 juta orang Arab yang merupakan Kristian Koptik, iaitu Kristian turun temurun. Jika Muslim menggunakan pedang, tidak akan ada seorang pun orang Arab yang beragama Kristian yang tinggal.

6. Lebih daripada 80% bukan Muslim di India.

Muslim memerintah India selama seribu tahun. Jika mereka inginkan, mereka mempunyai kuasa untuk memaksa setiap bukan Islam memeluk Islam. Hari ini, lebih daripada 80% populasi India merupakan bukan Muslim. Semua orang India bukan Muslim ini menjadi saksi bahawa Islam tidak disebarkan dengan mata pedang.

7. Indonesia dan Malaysia.

Indonesia merupakan sebuah negara yang mempunyai bilangan Muslim maksimum di seluruh dunia. Majoriti penduduk Malaysia ialah Muslim. Bolehkah seseorang bertanya, "Siapakah tentera Muslim yang telah pergi ke Indonesia dan Malaysia?"

8. Pantai Timur Afrika.

Islam juga telah tersebar dengan pesat di Pantai Timur Afrika. Seseorang boleh bertanya lagi, jika Islam disebarkan dengan pedang, "Siapakah tentera Muslim yang telah pergi ke Pantai Timur Afrika?"

9. Thomas Carlyle.

Sejarawan terkenal, Thomas Carlyle dalam bukunya 'Heroes and Hero Worship', merujuk kepada salah faham mengenai penyebaran Islam ini : "Sesungguhnya pedang, tetapi di manakah boleh kamu dapati pedang kamu? Setiap pendapat baru, pada mulanya berada dalam minoriti. Dalam kepala seseorang sahaja. Di situ ia duduki. Hanya seorang sahaja di dunia ini yang mempercayainya, dan di situ seorang menentang semua orang. Dia mengambil pedangnya dan cuba untuk menyebarkannya dengan pedang itu, akan memberi hasil yang sedikit untuknya. Anda mesti ambil pedang anda! Secara keseluruhan, satu perkara akan tersebar dengan sendirinya kerana ia boleh."

10. Tiada paksaan dalam agama.

Dengan pedang yang mana Islam disebarkan? Walaupun Muslim memilikinya, mereka tidak boleh menggunakannya untuk menyebarkan Islam kerana al-Quran menyatakan dalam ayat berikut :

"Tiada paksaan dalam agama. Sesungguhnya sudah jelas antara kebenaran dengan kebatilan." (Al-Quran, 2:256)

11. Pedang Intelek.

Ia merupakan pedang intelek. Pedang yang menawan hati-hati dan minda-minda manusia. Al-Quran menyatakan dalam surah an-Nahl, surah ke-16 ayat 125 :

"Serulah ke jalan Tuhanmu dengan kebijaksanaan dan teladan yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang terbaik." (Al-Quran, 16:125)

12. Pertambahan agama-agama dunia antara 1934 hingga 1984.

Satu artikel dalam Reader's Digest 'Almanac', iaitu buku tahunan 1986, memberikan statistik pertambahan peratusan agama-agama utama di dunia dalam tempoh setengah abad antara 1934 hingga 1984. Artikel ini juga muncul dalam majalah 'The Plain Truth'. Di tangga teratas merupakan Islam, yang telah meningkat sebanyak 235%, dan Kristian hanya meningkat sebanyak 47 %. Seseorang boleh bertanya, peperangan apa dalam abad ini yang telah menyebabkan berjuta-juta orang memeluk Islam?

13. Islam merupakan agama yang paling cepat berkembang di Amerika dan Eropah.

Hari ini agama yang paling pantas berkembang di Amerika merupakan Islam. Agama yang paling cepat berkembang di Eropah ialah Islam. Pedang yang mana memaksa sejumlah besar orang di Barat untuk menerima Islam?

14. Dr Joseph Adam Pearson.

Dr Joseph Adam Pearson dengan tepatnya berkata, "Orang yang risau bahawa senjata nuklear akan jatuh ke tangan orang arab suatu hari, gagal menyedari bahawa 'bom' Islam sudah pun dijatuhkan, dan ia jatuh pada hari Nabi Muhammad s.a.w. di lahirkan.

*Artikel dicedok dan diterjemahkan daripada buku 'Most Common Questions Asked by Non Muslims' oleh Dr Zakir Naik

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.