Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Tuesday 24 December 2013

Kecintaan Terhadap Isa (Jesus) Boleh Membina Persefahaman Antara Kristian Dengan Muslim

WASHINGTON - "Ingatlah, ketika para malaikat berkata, "Wahai Maryam! Sesungguhnya Allah menyampaikan khabar gembira kepadamu tentang satu kalimat daripada-Nya iaitu, namanya al-Masih Isa bin Maryam (Jesus Christ), seorang terkemuka di dunia dan akhirat, dan termasuk orang-orang yang didekatkan (kepada Allah)."

Sebelum mencari kata-kata ini di dalam kitab Perjanjian Baru (New Testament), anda mungkin perlu meminta rakan sekerja, sahabat atau jiran Muslim anda senaskhah al-Quran, kitab suci Islam. Kata-kata ini diambil daripada surah ketiga ayat 45 daripada al-Quran.

Sudah menjadi kebiasaan, terutamanya pada musim cuti, penganut Kristian mengikut ajaran Jesus. Apa yang kurang difahami ialah Muslim juga mencintai dan menyanjung Jesus sebagai salah seorang nabi utusan Tuhan yang hebat yang dihantar kepada manusia.

Ayat-ayat lain daripada al-Quran, iaitu kitab dianggap oleh Muslim sebagai kata-kata Tuhan, menyatakan bahawa Jesus diperkuatkan dengan Roh Suci (Holy Spirit) (2:87) dan merupakan 'tanda atau ayat untuk seluruh alam' (21:91). Kelahirannya yang luar biasa dipastikan melalui kata-kata Maryam (Mary) : "Bagaimana mungkin aku akan mempunyai anak padahal tidak ada seorang lelaki pun yang menyentuhku?" (3:47).

Al-Quran menunjukkan Jesus berkata-kata semasa baginda masih di dalam buaian lagi, dan dengan izin Tuhan, beliau menyembuhkan orang berpenyakit kusta (leper) dan orang buta (5:110). Tuhan juga menyatakan dalam al-Quran : "Kami memberikannya (Jesus) kitab Injil dan melemparkan perasaan kasih sayang dan belas kasihan ke dalam hati-hati pengikutnya." (57:27)

Memandangkan sentimen kebencian di negara ini dan di seluruh dunia cuba untuk memecahbelahkan Muslim dan Kristian, kita sangat memerlukan kuasa penyatu yang boleh merapatkan jurang salah faham dan ketidakpercayaan antara agama. Kuasa itu merupakan mesej kasih sayang, kesejahteraan dan pengampunan yang diajar oleh Jesus dan diterima oleh penganut kedua-dua agama.

Kristian dan Muslim perlu mengambil kira lagi satu ayat daripada al-Quran yang menegaskan mesej Tuhan yang abadi mengenai kesatuan kerohanian (spiritual) : "Katakanlah : "Kami beriman dengan Tuhan dan wahyu yang diturunkan kepada kami dan kepada Ibrahim (Abraham), Ismail (Ishmael), Ishak (Isaac), Yaakub (Jacob), dan anak cucunya, dan apa yang telah diturunkan kepada Musa (Moses) dan Isa (Jesus), dan apa yang telah diturunkan kepada semua nabi daripada Tuhan mereka. Kami tidak membezakan seorang pun daripada mereka, dan kepada-Nya kami berserah diri."" (2:136)

Nabi Muhammad sendiri ingin memadamkan perbezaan antara mesej yang dibawanya dan yang dibawa oleh Jesus, yang dia gelar 'semangat dan kata-kata' Tuhan. Nabi Muhammad pernah berkata : "Di dunia dan akhirat, akulah yang paling dekat dengan Isa anak Maryam. Para nabi merupakan adik beradik sebapa, ibu-ibu kami berbeza, tetapi agama mereka satu."

Apabila Muslim menyebut nama Nabi Muhammad, mereka selalu menambah frasa 'sallallahu alaihi wasallam' (Peace and Blessings of Allah be upon him). Orang Kristian mungkin akan terkejut untuk mengetahui frasa yang serupa, iaitu alaihi as-salam (Peace be upon him) sentiasa diucapkan apabila nama Jesus disebut, ataupun kami mempercayai kedatangan Jesus ke dunia pada hari-hari terakhir sebelum Hari Kiamat. Kebiadapan terhadap Jesus, sepertimana yang telah kita lihat dalam masyarakat kita, merupakan satu perbuatan yang menyakitkan hati terhadap Muslim.

*Artikel dicedok dan diterjemahkan daripada artikel 'Love For Jesus can Bring Christians, Muslims Together' oleh Ibrahim Hooper

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.