Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Tuesday 17 December 2013

18 Tips Untuk Memupuk Sifat Mulia

1. Jangan hadkan diri anda kepada kata-kata yang menusuk dan kenyataan kerohanian yang mendalam, tetapi persiapkan diri anda untuk menghadapi kehidupan di alam akhirat sebelum ajal tiba, di mana kata-kata yang halus akan hilang dan bilangan rakaat yang anda solat pada waktu siang mahupun malam akan kekal.




2. Lakukan kebajikan secara sukarela sebanyak mungkin, kerana kewajipan anda bukan hanya zakat. Sediakan peruntukan untuk kehidupan selepas mati dengan memberi sementara anda masih sihat dan mahu bergantung pada harta kerana takutkan kemiskinan semasa anda masih hidup. Allah Yang Maha Tinggi berfirman, "Dan barangsiapa yang berjaga-jaga terhadap kekikiran dirinya, maka mereka itulah orang yang beruntung." (Al-Quran, 59:9)

3. Jangan taati sesiapa daripada kalangan hamba Allah, termasuklah ibu atau bapa, dalam hal-hal yang melanggar perintah Allah, kerana tiada ketaatan kepada makhluk dalam kemaksiatan kepada Sang Pencipta.

4. Jangan lakukan kesalahan terhadap orang lain, kerana kesalahan yang dilakukan ialah awan-awan kegelapan pada Hari Kiamat. Kesalahan terhadap orang lain termasuklah tidak melakukan apa yang Allah wajibkan ke atas anda untuk mereka.

5. Berhati-hati dalam permusuhan terhadap sesiapa yang mengucapkan, 'La ilaha illa Allah' (Tiada Tuhan melainkan Allah), kerana Allah telah memuliakan mereka dengan keimanan, dan yang lebih utama lagi, orang yang berakhlak daripada mereka, kerana Allah Yang Maha Tinggi telah berfirman dengan tegasnya dalam satu hadis qudsi yang sahih, "Orang yang memusuhi kekasih-Ku akan Aku peranginya."

6. Ucapkan yang benar apabila kamu berbicara. Jika anda menyatakan sesuatu apabila saudara anda merasakan anda benar, sedangkan anda sedang berlaku sebaliknya, perbuatan ini merupakan satu pengkhianatan yang besar.

7. Jujur dalam berpakaian. Satu kebiadaban terhadap Allah jika anda muncul di hadapan hamba-hamba-Nya dengan bertopengkan kebaikan sedangkan anda sebenarnya menyembunyikan perbuatan yang keji.



8. Baca al-Quran dan tadabbur (fikirkan) maknanya. Lakukan refleksi apabila anda sedang membaca kualiti-kualiti yang Allah puji, yang dengannya Allah menerangkan orang-orang yang Dia kasihi. Usahakan kualiti ini dan jauhi ciri-ciri yang Allah cela. Lakukan yang terbaik untuk menghafal al-Quran melalui perbuatan sepertimana yang anda lakukannya melalui perkataan.

9. Jangan terangkan ayat al-Quran melalui pendapat anda, tetapi semak bagaimana ia difahami oleh para ulama dalam Undang-undang Suci dan mereka yang bijak yang anda temui. Jika anda fahaminya dengan cara selain yang mereka fahami dan apa yang anda fahami itu bertentangan dengan Undang-undang Suci, tinggalkan pendapat anda dan lemparkannya ke dinding.

10. Berhati-hati untuk tidak mengucapkan apa-apa yang tidak selari dengan Undang-undang Suci.  Ketahuilah bahawa tahap tertinggi manusia sempurna ialah Muhammad s.a.w..

11. Berjaga-jaga untuk memakan makanan halal yang diperoleh dengan pendapatan yang halal, kerana keseluruhan badan seseorang orang yang memakan yang halal mempunyai pendengaran, penglihatan, kaki dan tangan yang cenderung untuk mentaati Allah sama ada dia kehendaki atau tidak ; manakala badan seseorang yang memakan benda yang haram cenderung untuk jatuh ke lembah keharaman sama ada dia kehendaki atau tidak.




12. Sentiasa ingati Allah Yang Maha Besar mengenai apa yang Dia ambil daripada anda dan berikan kepada anda. Dia tidak mengambil melainkan supaya anda bersabar dan mendapatkan keredaan-Nya, kerana Dia kasihi mereka yang bersabar, dan apabila Dia mengasihi anda, Dia akan menganggap anda seperti kekasih-Nya. Dan demikian juga, jika Dia berikan kepada anda, Dia melimpahkan rahmat ke atas anda supaya anda bersyukur, kerana Dia mengasihi mereka yang bersyukur.

13. Jangan melangkah, mengunyah atau bergerak tanpa berniat untuk mendekati Allah.

14. Lakukan zikir mengingati Allah secara senyap atau jelas, di dalam kumpulan atau bersendirian, kerana Allah Yang Maha Tinggi berfirman, "Ingatilah Aku, nescaya Aku akan mengingati-Mu." (Al-Quran, 2:152)

15. Ucapkan kalimah 'La ilaha illa Allah' sekerap mungkin,  kerana ia merupakan zikir yang paling besar, seperti yang dinyatakan dalam hadis, "Perkara terbaik yang pernah aku atau nabi-nabi sebelumku ucapkan ialah 'La ilaha illa Allah'.

Dan dalam satu hadis qudsi, "Jika tujuh langit dan tujuh bumi diletakkan di satu bahagian pada dacing dan kalimah 'La ilaha illa Allah' diletakkan pada yang satu lagi, berat kalimah tersebut sudah tentu akan melebihi yang lainnya."

16. Latih anak-anak anda dengan akhlak Islamiyyah supaya mereka membesar menjadi Muslim yang mencintai Islam dan menghormati agama ini.

17. Jangan cari kedudukan di bumi, tetapi dapatkan kerendahan hati pada mana-mana tahap yang Allah telah angkat anda kepadanya. Kerana Allah telah keluarkan kamu daripada bumi ini, daripada ibumu, dan amatlah tidak patut untuk anda mengangkat diri anda melebihi ibu anda. Sepertimana yang dinyatakan dalam hadis, "Allah tidak akan mengangkat kedudukan apa-apa pun di dunia ini, melainkan dia akan merendahkannya semula."




18. Sentiasa ziarahi mereka yang sakit, kerana ia membantu seseorang bermuhasabah diri dan menerima nasihat, kerana seseorang yang sakit sangat dekat dengan Allah. Seseorang perlulah mengambil kira bahawa orang yang sakit itu tiada sesiapa untuk diminta melainkan Allah, tiada sesiapa untuk difikirkan melainkan Allah, dan keadaannya mengingatkan orang yang sihat.

*Artikel dicedok dan diterjemahkan daripada artikel '18 Tips to Develop Noble Character' oleh Shaykh Muhammad Sa'id Burhani

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.