Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Friday 20 December 2013

Menangani Tekanan

Apabila berdepan dengan situasi yang mencabar, adakah anda mendapati diri anda cepat menyalahkan orang lain, memberikan alasan untuk diri anda, atau menjadi mudah sakit hati, marah, terganggu, darah berderau, membenci, cemburu dan defensif? Adakah anda kerap mengadu? Adakah fokus anda lebih kepada apa yang anda tidak inginkan, berbanding apa yang anda inginkan? Adakah anda bersetuju bahawa sebahagian besar pemikiran anda tertumpu kepada emosi negatif yang sudah lepas? Adakah anda mendapati diri anda kerap dikecewakan oleh harapan yang tidak realistik daripada orang lain? Adakah anda meluangkan banyak masa dalam kerisauan dan kekhuatiran? Jika anda mengatakan 'ya' kepada lebih daripada tiga soalan di atas, maka tekanan emosi anda pasti sedang menguruskan anda. Dan jika anda berada dalam situasi tersebut, adalah perkara terbaik untuk anda melakukan sesuatu untuk menguasai keadaan  sebelum ia mempengaruhi anda secara negatif melalui cara-cara yang mendalam.

Penerimaan

Kita sentiasa mendapati diri kita mengikut gerak hati untuk berhenti, dan bukannya mengalir. Ketidakmampuan kita untuk menerima kehidupan sepertimana yang dijalani dan peristiwa-peristiwa yang tidak dijangka berlaku menyebabkan kita terseksa, berasa tewas, risau, meradang dan marah. Apabila kita mampu untuk mengalir dengan detik-detik ini dan menyedari bahawa dengan berhenti, kita akan melalui perkara-perkara yang tidak kita inginkan. Kemudian, kita akan mendapat peluang untuk melangkah ke dalam keajaiban dan kesyukuran dan mula mengharapkan keberkatan. Apabila kita lakukan yang demikian, kita akan menyaksikan keajaiban sementara kehidupan muncul dengan kemungkinan-kemungkinan yang tiada penghujung kepada apa yang kita boleh wujudkan dan saksikan pada masa sekarang.

Tanggungjawab

Hal ini merupakan satu langkah yang besar bagi mana-mana individu untuk menerimanya, jika mereka memainkan permainan 'salah menyalahkan'. Mereka mungkin sudah biasa dengan rasa bersalah ataupun peluang untuk memberikan alasan, dan bukannya mengambil tanggungjawab yang mudah, tidak rumit dan rasional dalam apa yang berlaku dulu dan sekarang. Segala yang berlaku kepada anda dan semua orang yang muncul dalam kehidupan anda mempunyai tujuan dan hikmah. Diri anda yang manakah yang lebih dominan apabila anda ditimpa cabaran dan rintangan ? Jika semua orang dalam hidup anda merupakan guru anda, anda jenis pelajar yang bagaimana? Adakah anda bersedia untuk menjadi orang dewasa yang bertanggungjawab, adakah anda secara lumrahnya mencari alasan?

Berapa kerapkah anda menggunakan perkataan 'tetapi' dalam ayat-ayat anda? Berhati-hati terhadap bahasa anda dan alasan-alasan anda akan dengan cepat diganti dengan tanggungjawab dan tindakan yang betul. Pada tahap inilah anda menyedari bahawa terdapat banyak nilai dalam mengakui kesalahan dan kesilapan anda serta mengambil pengajarannya dan mengubahnya menjadi kejayaan anda. 'Lebih baik cuba dan gagal daripada gagal mencuba'- dengan tanggungjawab anda mempunyai peluang untuk menzahirkan potensi anda yang tiada sempadan dan tidak terhad dan menjalani kehidupan daripada posisi berkuasa dan kreativiti.

Adakah anda mengetahui apa yang anda inginkan?

Jika anda bangun pagi dan memandu tanpa satu petunjuk ke mana hala tuju anda, adakah anda menganggap ini sebagai kegilaan? Kalau begitu, bagaimana kita habiskan banyak masa dalam hidup tanpa mengetahui ke mana kita tuju dalam hidup kita ataupun apa sebenarnya yang kita inginkan? Apabila anda tidak pasti apa yang anda inginkan, anda cenderung untuk menumpukan apa yang anda tidak inginkan. Jadi, jika anda merupakan hasil kepada apa yang anda tumpukan, bilakah anda akan pasti mengenai apa yang anda inginkan, supaya anda boleh mendapat lebih daripada itu? Anda akan menjadi hasil kepada apa yang anda fikirkan dan rasakan dan tindakan-tindakan yang anda ambil. Niat anda, apa yang anda tumpukan dan tindakan betul yang anda ambil ke arah matlamat anda merupakan faktor yang menentukan kejayaan dalam hidup anda, kerana anda jelas terhadap apa yang anda inginkan. Adalah sangat penting untuk menumpukan perkara-perkara terperinci untuk memastikan anda betul-betul mengejar apa yang anda kehendaki.

Melangkah ke masa sekarang

Kita sentiasa berbicara mengenai kehadiran pada masa sekarang, menghadapi hidup sendiri, tetapi adakah itu semua betul-betul diaplikasikan dalam hidup kita? Kita gelar diri kita manusia, dan ini bermakna kita berada di sini supaya keseluruhan jasad, jiwa dan fikiran kita hadir sebelum kita melaksanakan dan mendapatkan apa-apa. Ramai daripada kita berpengalaman mengejar sesuatu yang kita inginkan - kereta, rumah, kerjaya, ijazah universiti - dan hanya mendapati bahawa selepas mencapai tujuan kita, kebahagiaan tidak dapat dirasai. Kita terlepas keajaiban mewujudkan apa yang kita mahukan.

Kita perlu mampu memberikan diri kita perasaan ingin tahu seperti inkuiri kanak-kanak, selain keterujaan dan kekaguman, dan katakan kepada diri kita 'Saya tertanya-tanya apa yang akan berlaku seterusnya'. Pada masa yang sama, kita perlu membenarkan diri kita bersifat spontan mengikut gerak hati, walaupun apabila kita berasa kita tidak mempunyai idea bagaimana hasilnya, tetapi masih mengetahui bahawa perjalanan tersebut boleh memimpin kita ke arah apa yang kita kehendaki - dan mungkin banyak lagi. Pada waktu inilah kehidupan menjadi ajaib. Jadi, dalam mengetahui apakah yang ada pada detik itu, berhati-hatilah dengan apa yang anda ungkapkan dan fikirkanlah sementara keajaiban yang anda berani untuk bayangkan sedang menunggu untuk mengejutkan anda. Keupayaan dan kesedaran anda untuk secara berterusan bersedia menghadapi sambutan, kekaguman, kespontanan, kegembiraan, keseronokan dan ketidakpastian akan memberikan anda peluang yang anda perlukan untuk merasakan pengalaman hidup sekarang pada saat ini. Anda akan menemui ganjaran hidup pada masa sekarang apabila anda menikmati dunia anda yang baru.

Mengubah ketakutan menjadi kepercayaan

Apabila kita dengan rela memilih untuk berfikir banyak mengenai masa lalu ataupun masa depan, tanpa kita ketahui kita membenarkan diri kita hidup ataupun kadang-kadang hanyut dalam emosi negatif yang hanya memerangkap diri kita dalam ketakutan dan bahaya. Ilusi yang kita wujudkan untuk diri kita merupakan 'sangkaan salah yang kelihatan benar' (juga dikenali sebagai ketakutan). Ketakutan ini akan digunakan untuk menggerakkan kita atau merosakkan kita. Apabila kita memilih untuk mewujudkan kesedaran mengenai ketakutan yang paling menghalang diri kita, kita juga boleh mencari jalan untuk memecahkan ketakutan itu dan membebaskan diri kita untuk mendapatkan apa yang kita inginkan. Selain itu, kita boleh menggunakan kepercayaan untuk mengatasi ketakutan itu dan menghadapi kehidupan dengan dorongan dan semangat, dengan mengetahui bahawa keberanian dan kepercayaan akan membawa kita melalui apa yang kelihatan mustahil pada waktu itu. Berwaspadalah terhadap minda sedar yang memikirkan sebab dan membuat keputusan - di sinilah di mana kehendak bebas anda dilatih. Kemudian, anda mempunyai minda separa sedar yang menzahirkan dirinya melalui anda, dalam fikiran dan tindakan anda. Minda separa sedar merupakan sebahagian kerohanian anda - ia tidak mempunyai had selain daripada yang anda pilih. Dengan mengetahui perkara ini, anda mampu memilih untuk takut ataupun mengubah ketakutan menjadi kepercayaan. Jadi, menyedari apa yang anda fikir dan rasa akan memberikan anda kesedaran mengenai kuasa yang berada dalam diri anda untuk mewujudkan realiti anda.

Perspektif

Apa yang kita ada sekarang dalam hidup kita ialah hasil daripada perspektif kita. Jika anda memilih perspektif yang tidak memberi kesan kepada anda, sebelum anda ketahui, anda secara sengaja menjadi mangsa kehidupan diri anda, hanya untuk bertanya 'kenapa saya?'. Jadi, soalan tersebut merupakan ialah anda yang memilih untuk melihat melalui cara tertentu. Kerapkali kita merupakan musuh kita yang paling dahsyat. Apabila kita menerima terjemahan kita mengenai cerita kita yang kemudiannya menyekat diri dalam perkara yang tidak kita mahukan. Katakanlah anda kehilangan kerja anda dan apa yang anda boleh fikirkan hanyalah, 'kenapa saya, kenapa ini, kenapa sekarang?'. Kemudian, anda mencari seseorang untuk dipersalahkan kerana ketidakadilan yang anda lihat. Tetapi apabila anda lihat perkara ini dalam diri anda, anda akan menyedari anda mungkin sebenarnya tidak inginkan kerja anda, mungkin anda tidak sukakan waktu kerja, gaji, tugasan, orang yang anda bekerja bersamanya, dan maka, jika anda boleh berlaku jujur terhadap diri anda, anda sebenarnya akan mendapat apa yang anda mahukan. Walau bagaimanapun, oleh sebab anda enggan ataupun tidak mampu menyedari perkara ini, anda duduk dengan perspektif yang mengekalkan diri anda dalam menyalahkan dan mengasihani diri sendiri, dan bukannya fokus terhadap kelebihan-kelebihan tidak mempunyai kerja tersebut dan segala peluang yang menanti anda. Perspektif anda akan ditentukan oleh atitud anda dan kemampuan anda untuk berlaku jujur kepada diri anda, sementara menjadi bertanggungjawab terhadap fikiran dan perasaan anda yang memberikan anda betul-betul apa yang anda punyai sekarang. Ubah perspektif anda dan anda akan mengubah diri anda.

Cinta pada diri sendiri

Tanpa menyedari kepentingan mencintai diri sendiri, anda tidak akan dapat menguruskan tekanan emosi anda kerana keperluan dan pendapat orang lain akan sentiasa menjadi lebih penting daripada nilai diri anda. Melalui cinta terhadap diri sendiri dan penghargaan mencintai diri, kita mampu hidup daripada tempat memenuhi keperluan diri. Ramai daripada kita sudah diberitahu bahawa sifat tidak mementingkan diri sendiri merupakan sifat yang baik dan mementingkan diri sendiri pula tidak baik. Walau bagaimanapun, keseimbangan antara kedua-duanya melengkapkan diri kita., di mana kita mempunyai kuasa sepenuhnya untuk memilih tidak mementingkan diri sendiri dan sebaliknya. Di sinilah di mana kita menjadi selari dengan diri kita di peringkat kerohanian di mana apa-apa keputusan yang kita ambil merupakan sesuatu yang boleh membahagiakan kita.

Kita dianugerahkan oleh Tuhan dengan kehendak bebas, supaya apa-apa perkara yang kita lakukan atau ucapkan merupakan pilihan kita kerana di sana akan sentiasa ada kesannya. Dengan menyedari kesan-kesan ini, kita mampu untuk menguruskan tekanan emosi kita apabila kita mengambil tanggungjawab ke atas hakikat bahawa semua perkara dalam hidup kita pada waktu ini merupakan hasil fikiran dan perasaan kita.

*Artikel dicedok dan diterjemahkan daripada artikel 'Dealing With Stress' oleh Noori Siddiqui

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.