Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Wednesday 19 June 2013

Apa itu Islam?



Perkataan “Islam” adalah perkataan bahasa arab, iaitu sama maksud dengan kata akar (root word):

  1.   ”Salam” yang bermaksud aman, sejahtera
  2. “Aslama” bermaksud penyerahan secara total, taat, patuh
  3. “Salima” bermaksud suci, ikhlas (sincere), sahih (authentic)
Demikianlah Islam dari sudut bahasa, manakala dari sudut istilah konteks keagamaan (religious context) pula, Islam adalah HUBUNGAN antara pencipta (creator) dan ciptaan (creation). HUBUNGAN yang dimaksudkan disini adalah penyerahan diri secara total, ikhlas (sincere) dan taat dengan cara yang sahih (authentic) oleh Ciptaan (creation) kepada Pencipta (creator)

Apa sahaja yang mencakupi definisi seperti yang dijelaskan diatas, ia merupakan seorang muslim seperti apa yang telah dimaklumkan di dalam Al-Quran:

Tidakkah engkau mengetahui bahawa segala yang ada di langit dan di bumi tunduk sujud kepada Allah dan (di antaranya termasuklah) matahari dan bulan, dan bintang-bintang, dan gunung-ganang, dan pokok-pokok kayu, dan binatang-binatang, serta sebahagian besar dari manusia?” (AlQuran 22:18)

Berdasarkan definisi tersebut, maka kita faham, sedar dan jelas bahawa untuk menjadi seorang muslim, ia tidak terikat dengan bangsa, warna kulit, status kedudukan dan lain-lain. Sesiapa sahaja yang berserah diri secara total, ikhlas (sincere) dengan cara yang sahih (authentic) kepada Pencipta (creator), maka ia adalah Muslim.

Oleh kerana Islam perlu dipercayai dengan cara yang sahih (authentic), maka manusia (creation) diberikan panduan (guidance) dalam mengenal Pencipta (creator) kerana kemampuan akal manusia adalah terhad. Akibat dari kemampuan akal manusia (creation) yang terhad dan pada masa yang sama tidak mendapat panduan (guidance) dari Pencipta (creator), maka hasilnya adalah pelbagai variasi, perspektif dan kaedah-kaedah yang berbeza akan terjadi dalam menyembah Pencipta (creator), maka kaedah penyembahan itu tidak akan menjadi sahih (authentic) lagi. Disebabkan perkara inilah Pencipta (creator) memilih dari kalangan manusia (creation) sebagai Rasul (Messenger) bagi menyampaikan panduan (guidance) kepada manusia.


Sejak awal kejadian alam ini apabila Pencipta (creator) mula menciptakan manusia (creation), Pencipta (creator) telah memilih Rasul (Messenger) dari kalangan manusia untuk memberi panduan (guidance) kepada manusia, dari manusia pertama iaitu Adam dan contoh yang lain adalah Noh (Noah), Ibrahim (Abraham), Ishaq (Isaac), Musa (Moses), Isa (Jesus) dan banyak lagi yang lain disebutkan dalam Al-AQuran telah dipilih menjadi Rasul (Messenger). Sehinggalah Rasul (Messenger) yang terakhir sebagai pelengkap kepada Rasul-Rasul (Messengers) yang lain iaitu Muhammad seperti yang disebut dalam Al-Quran:

...tetapi ia adalah Rasul Allah dan kesudahan segala Nabi-nabi....” (Al-Quran 33:40)

Nabi Muhammad dihantar untuk memberi panduan kepada seluruh manusia di muka bumi ini seperti yang diceritakan dalam Al-Quran:

Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.” (Al-Quran 21:107)

Nabi Muhammad telah diberikan Al-Quran kepadanya sebagai panduan bagi seluruh manusia dik dunia untuk mengenali Penciptanya (creator), dari sinilah orang Islam mengenal Pencipta (creator) mereka, orang Islam mengenal Pencipta (Creator) mereka melalui Rasul (Messenger) yang dihantar kepada mereka, bukan mengenal Islam dari individu lain kecuali hanya dari Rasul (Messenger) yang dipilih oleh Pencipta (creator) sahaja dan ia bersumberkan panduan  yang diberi oleh Pencipta (creator) itu sendiri melalui Rasul yang dipilihnya iaitu Al-Quran.

Oleh sebab itulah orang Islam mesti mempercayai dan berkeyakinan bahawa Muhammad adalah Rasul (Messenger) Allah, melalui Al-Quran yang diberikan kepada Nabi Muhammad ini telah dinyatakan siapakah Pencipta (Creator) kita:


Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; "Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; "Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; "Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya".  (Al-Quran 112:1-4)
Allah (pencipta/creator)  seperti diceritakan dalam Al-Quran surah nombor 112 ayat nombor 1 bahawa Allah adalah Esa iaitu Allah itu satu. Allah tidak ada dua, tiga atau empat, kerana jika Allah (pencipta/creator) adalah lebih dari satu, maka ia akan berkongsi kuasa serta akan berbincang terlebih dahulu jika mempunyai permasalahan untuk membuat keputusan, disinilah logiknya mengapa Tuhan mesti satu.

Pada ayat berikutnya, Tuhan (Allah) itu sangat kuat sehingga ia menjadi pergantungan sepenuhnya oleh segala ciptaannya (creation) dalam apa jua permasalahan Tuhan (Allah) adalah tempat meminta segala sesuatu hajat dan semestinya Tuhan tidak perlu meminta kepada sesiapa pun kerana Tuhan sangat hebat dan berkuasa.

Apabila Tuhan itu sudah satu (1), maka Tuhan tidak perlu kepada anak, pakcik, makcik dan apa-apa jua yang sama seperti itu kerana Tuhan tidak perlu kepada semua perkara tersebut disebabkan kesuciannya dan kekuatannya yang terlalu hebat dan besar.

Tuhan tidak sama dengan sesuatu pun, tidak sebanding dengan apa pun. Tuhan hanya mempunyai sifat yang hebat dan tinggi, Tuhan tidak perlu mempunyai sifat yang aib (memalukan), antara analogi yang boleh digunakan adalah Ratu Elizabath, adakah beliau akan berpakaian kurang sopan di khalayak ramai? jawapannya pasti tidak kerana dia tidak akan menjatuhkan martabat dirinya, namun adakah dia mampu berbuat demikian? Ya, dia mampu berbuat demikian tetapi dia tidak mungkin mahu melakukannya. Tuhan tidak akan berbuat sesuatu yang menjatuhkan martabatnya sendiri, itulah sifat tuhan, hanya sifat yang kuat, layak dan tinggi sahaja bagiNya.

Kesemua ini telah diringkaskan oleh Allah dalam AlQuran dalam surah Al-Ikhlas surah nombor 112 ayat 1-4.

berdasarkan apa yang telah dijelaskan diatas, untuk menjadi seorang muslim, maka seseorang itu mesti

1)         Percaya Tiada Tuhan Selain Allah
2)         Percaya Muhammad adalah Rasul Allah

Jika Manusia (creation) telah percaya dua perkara utama ini, maka seseorang itu telah menjadi muslim. Begitulah mudahnya untuk menjadi seorang Muslim.

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.