Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Wednesday 19 June 2013

Apakah Islam Agama yang Susah dan Penuh Dengan Peraturan?


Sudah menjadi kebiasaan bagi manusia, apabila dikenakan peraturan terhadap diri mereka, pasti mereka akan berasa tidak selesa, merungut dan merasa bahawa ia sesuatu yang menyusahkan diri mereka. Namun, realitinya tanpa peraturan manusia akan hidup dalam keadaan tidak terurus serta pelbagai masalah-masalah besar akan timbul.

Sukan Bola Sepak merupakan sukan nombor 1 dalam dunia, cuba kita bayangkan sejenak adakah ia akan menjadi sukan yang diminati oleh semua orang jika tidak ada peraturan dalam permainan itu? pemain boleh melakukan apa yang dia suka? tidak ada penjaga garisan? tidak ada pengadil? adakah permainan Bola Sepak itu akan menjadi seronok?

Perasaan manusia yang tidak selesa dengan peraturan itu adalah perkara yang biasa walaupun jauh disudut hati manusia itu sedar mereka memerlukan peraturan bagi menjaga keharmonian, Ajaibnya, Al-Quran tahu apa yang dirasakan oleh manusia, sebab itulah Al-Quran sudah menjelaskan yang bermaksud:

“ boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.” (Al-Quran 2:216)

Apa sahaja perintah dari Allah itu bukanlah sengaja menyusahkan manusia sehingga manusia tidak mampu melakukannya, perintah berpuasa dan solat juga ada keringanan dengan sebab yang dibenarkan, itulah yang dinyatakan dalam (Al-Quran 2:185) dan (Al-Quran 5:6) dimana Allah menyatakan:

“ Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran”


Perkara yang dibenarkan dalam Islam adalah sangat banyak dan terlalu banyak jika dibandingkan dengan perkara yang dilarang oleh Islam dan ini dijamin oleh Allah sendiri bahawa apa sahaja perintah yang Allah beri kepada Manusia, ia mampu dilaksanakan oleh manusia, tidak ada satu pun perintah yang Allah perintahkan kepada manusia itu manusdia tidak mampu lakukan, tidak ada perintah dalam Islam arahan yang diluar kemampuan normal manusia.

“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.” (Al-Quran 2:286)

Jadi, siapakah Tuhan yang faham bahawa manusia perlu ada peraturan? Siapakah Tuhan yang menetapkan peraturan tanpa membebankan manusia diluar keupayaan mereka? Siapakah Tuhan yang menetapkan peraturan demi kebaikan manusia? Itulah Allah, Tuhan yang sangat hebat yang tahu segalanya keperluan manusia.

Perintah Solat, Berpuasa, Zakat, Haji dan lain-lain kesemuanya ada kepentingan dari sudut Moral, Kesihatan, Ekonomi manusia itu sendiri. Kita akan bincangkan kebaikan dan Rahsia perintah-perintah ini, namun yang paling penting, siapakah yang begitu hebat tahu akan keperluan-keperluan ini? itulah Allah yang Maha Mengetahui dan Bijaksana. lihat (sini) jika mahu tahu secara ringkas siapa itu Allah.

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.