Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Wednesday 19 June 2013

Apa Maksud Allah Gunakan Perkataan ‘Kami’ Dalam Al-Quran?


Jika kita lihat dalam terjemahan Al-Quran, Allah memanggil dirinya kadang-kadang sebagai ‘Aku’, kadangkala sebagai ‘Kami’. Adakah ini bermaksud Allah itu ramai apabila Allah membahasakan dirinya sebagai ‘Kami’ ? Berikut adalah penjelasan ringkas dan mudah untuk difahami oleh masyarakat umum.

Perkataan ‘Kami’ dalam membahasakan diri sendiri ini juga tidak terhad kepada bahasa arab, jika kita lihat Queen Elizabeth dalam ucapannya juga menggunakan perkataan ‘We’ apabila berkata berkenaan dirinya. Jadi adakah disini bermaksud ‘We’ itu menunjukkan lebih dari seorang? Jawapannya adalah bukan, ia hanya simbolik menunjukkan kebesaran dan kekuatan sahaja.

‘We’ yang digunakan oleh Queen Elizabeth itu digelar sebagai ‘Royal We’, dan pembaca boleh melihat kamus-kamus apa yang dimaksudkan sebagai ‘Royal We’ atau layari sahaja 
http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_we )

Jadi, jelaslah disini secara ringkas dan mudah  apabila Allah menggunakan perkataan ‘Kami’ atau ‘We’ ketika menceritakan dirinya bukanlah bermaksud Allah itu banyak, tetapi ia menunjukkan kebesaran (Majesty) selain penggunaan gaya bahasa.

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.