Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Sunday 5 January 2014

Soalan-soalan Lazim yang Ditanya oleh Bukan Muslim Bahagian 7 : Cara Islam Menyembelih Haiwan Kelihatan Kejam

Soalan : Kenapa Muslim menyembelih haiwan menggunakan cara yang kejam dengan menyeksanya dan membunuhnya dengan perlahan dan penuh kesakitan?

Jawapan :




Cara penyembelihan haiwan dalam Islam, dikenali sebagai zabiha menjadi bahan kritikan bagi ramai orang.

Sebelum saya menjawab soalan ini, biarkan saya kaitkan satu insiden mengenai satu perbincangan antara seorang Sikh dengan seorang Muslim berkenaan penyembelihan haiwan.

Pernah sekali seorang Sikh bertanya seorang Muslim, "Mengapakah kamu menyembelih haiwan dengan penuh kesakitan dengan memotong kerongkong dan bukannya dengan cara kami lakukan dengan satu pukulan, iaitu jhatka?" Kata si Muslim, "Kami berani dan menyerang dari depan. Kami marad ka baccha (lelaki macho), kamu pengecut dan menyerang dari belakang."

Ketepikan jenaka itu, seseorang boleh mengambil kira poin-poin berikut yang membuktikan kaedah zabiha bukan sahaja berperikemanusiaan, malah kaedah yang terbaik dari sudut saintifik :

1. Kaedah penyembelihan haiwan dalam Islam.

Zakkaytum ialah satu kata kerja yang didapati daripada kata dasar zakah (menyucikan). Kata namanya tazkiyah bermaksud penyucian. Cara penyembelihan haiwan dalam Islam perlu memenuhi syarat-syarat berikut :




a. Haiwan mestilah disembelih dengan objek tajam (pisau).

Haiwan haruslah disembelih dengan objek tajam (pisau) dengan cara yang cepat supaya kesakitan semasa penyembelihan dapat dikurangkan.




b. Memotong trakea (saluran udara), kerongkong dan pembuluh darah di leher.

Zabiha merupakan perkataan Arab yang bermaksud 'telah menyembelih'. 'Penyembelihan' perlu dilakukan dengan memotong kerongkong, trakea dan pembuluh darah di leher sehingga menyebabkan kematian haiwan tersebut tanpa memotong saraf tunjang.

c. Darah perlu dialirkan keluar.

Darah perlu dialirkan keluar sepenuhnya sebelum kepala dialihkan. Tujuannya adalah untuk membuang kebanyakan darah yang boleh menjadi medium pembiakan mikro organisma. Saraf tunjang tidak boleh dipotong kerana saraf yang disambung ke jantung akan rosak semasa proses tersebut dan menyebabkan kegagalan jantung, sehingga menakung darah di dalam pembuluh darah.




2. Darah merupakan medium yang baik bagi kuman dan bakteria.

Darah merupakan yang baik bagi kuman, bakteria, toksin dan sebagainya. Maka, cara penyembelihan dalam Islam adalah lebih bersih kerana kebanyakan darah yang mengandungi kuman, bakteria, toksin dan sebagainya, yang merupakan penyebab beberapa penyakit disingkirkan.

3. Daging kekal segar untuk tempoh masa yang lebih panjang.

Daging yang disembelih dengan cara Islamik kekal segar lebih lama kerana kekurangan darah dalam daging tersebut berbanding dengan cara penyembelihan lain.




4. Haiwan tidak merasa sakit.

Pemotongan saluran yang pantas di leher memutuskan hubungan aliran darah ke saraf di otak menyebabkan kesakitan. Maka, haiwan tersebut tidak merasa sakit. Semasa mati, haiwan tersebut menggelupur, bergerak-gerak, bergoyang-goyang dan menendang-nendang bukan kerana kesakitan, tetapi kerana pengecutan dan rehat otot yang kekurangan darah dan juga kerana pengaliran darah keluar daripada badan.

*Artikel diambil dan diterjemahkan daripada buku 'Most Common Questions Asked By Non Muslims' oleh Dr Zakir Naik daripada Islamic Research Foundation

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.