Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Thursday 3 April 2014

10 Frasa Mudah yang Boleh Membawa Ke Syurga

10 frasa yang pendek, mudah dan ringan, tetapi akan memberikan anda apa yang tiada mata pernah lihat, tiada telinga pernah dengar, dan tiada minda yang pernah terbayang.

1. "Barangsiapa mengucapkan 'Subhanallah al-Azim wa bi hamdih' (Maha Suci Allah yang Maha Besar dan pujian bagi-Nya) akan diberikan sepohon kurma di syurga." (Sahih al-Jami' #5531)




2. "Barangsiapa yang dilanda kesedihan, kerisauan, kesakitan atau kesusahan lalu mengucapkan 'Allahu Rabbi, la sharika lah' (Allah Tuhanku, tiada sekutu bagi-Nya), ia akan dibebaskan daripadanya." (Sahih al-Jami' #6040)

3. " Barangsiapa memakan sesuatu lalu mengucapkan 'Alhamdulillah alladzi at'amani hadza wa razaqnih bi ghair haulin minni wa la quwwa' (Segala puji bagi Allah yang telah memberiku makanan ini dan merezekikannya kepadaku, tanpa keupayaan dan kekuatanku) dosa-dosanya yang lepas dan akan datang diampunkan." (Sahih al-Jami' #6086)

4. "Barangsiapa memasuki pasar lalu mengucapkan 'La ilaha illa Allah, wahdahu la sharika lah, lahul Mulk wa lahul Hamd, yuhyi wa yumit, wa Huwa Hayyun la yamut, bi Yadihil khair wa Huwa 'ala kulli shay in Qadir' (Tiada Tuhan melainkan Allah yang tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya Kerajaan dan bagi-Nya segala pujian, Dia menghidupkan dan mematikan, Dia hidup dan tidak mati, di tangan-Nya segala kebaikan, dan Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu), maka Allah akan mencatatkan untuknnya sejuta kebaikan dan akan memadamkan sejuta keburukan daripadanya, dan akan mengangkatnya setinggi sejuta darjat dan membina rumah untuknya di syurga." (Sahih al-Jami' #6231)




5. "Barangsiapa mengawal kemarahannya apabila dia mampu untuk mengambil tindakan, maka Allah akan memanggilnya untuk hadir di hadapan segala makhluk-Nya agar dia boleh membenarkannya memilih mana-mana Hur al-'Ain dan mengahwini sesiapa yang dikehendakinya." (Sahih al-Jami' #6518)

6. "Barangsiapa meminta daripada Allah syurga sebanyak tiga kali dengan mengucapkan 'Allahumma inni asaluka al-Jannah', maka syurga akan berkata 'Ya Allah, masukkanlah dia ke dalam syurga!' Dan barangsiapa yang memohon perlindungan daripada neraka sebanyak tiga kali dengan mengucapkan 'Allahumma najjini minan nar', maka neraka akan berkata 'Ya Allah, lindungilah dia daripada neraka!'" (Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi, dan hadis ini bertaraf sahih)

7. "Barangsiapa memohon keampunan untuk lelaki dan perempuan yang beriman, Allah mencatatkan baginya untuk setiap lelaki dan perempuan itu satu pahala." (Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi, Ibn Majah, dan Ahmad, dan hadis ini sahih)




8. Abdullah bin Mas'ud pernah berkata : "Barangsiapa membaca surah al-Mulk pada setiap malam, Allah akan melindunginya daripada azab kubur. Semasa zaman Rasulullah s.a.w., kami menggelarnya al-mani'ah (yang melindungi). Dalam Kitab Allah, ia merupakan satu surah yang mana sesiapa membacanya sudah melakukan sesuatu yang sangat baik." (Sahih at-Targhib wat-Tarhib #1475)

9. "Barangsiapa memohon syahid daripada Allah dengan berdoa (Allahumma inni as aluka ash-shahadah), Allah akan memberikannya darjat syahid walaupun dia mati di katilnya." (Sahih al-Bukhari #1909)

10. "Tiada siapa yang menyaksikan bahawa tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah dan aku pesuruh-Nya dengan sebenar-benarnya, melainkan Allah akan mengharamkan neraka daripada menyentuhnya." (Diriwayatkan oleh Muslim, Ahmad dan al-Baihaqi)

*Artikel diambil dan diterjemahkan daripada artikel '10 Easy Phrases That Lead to Jannah' tulisan Abu Sabaayaa

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.