Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Friday 10 January 2014

10 Perkara Untuk Dilakukan Dalam Bulan Rabiulawal dan Sepanjang Tahun

Senarai ini diharapkan dapat menjadi panduan mudah kepada perkara-perkara berfaedah yang boleh, dengan bantuan Allah, membaiki kehidupan dan keimanan kita dalam dan luar bulan mulia Rabiulawal. Mari kita memohon keikhlasan dan penerimaan daripada Allah.




1. Membaca dan mendengar al-Quran setiap hari - Salah satu cara untuk mendekati Allah dan rasul-Nya s.a.w. adalah dengan membaca ayat-ayat-Nya. 'A bit a day, keeps the devil at bay'. Malangnya, sebahagian daripada kita langsung tidak menunaikan solat, apatah lagi memikirkan hal al-Quran. Mulakan hari ini! Perbetul bacaan anda, pelajari tajwid. Rasulullah s.a.w. yang dikasihi sangat suka mendengar bacaan al-Quran. Jika anda tidak membacanya, sekurang-kurangnya dengarkannya.

2. Belajar mengenai Nabi Muhammad s.a.w. - Tahukah anda bahawa baginda pernah menghadiri satu kenduri perkahwinan dan tertidur di sana? Bacalah biografi Rasulullah s.a.w. yang dikasihi. Pelajari sifat-sifatnya, akhlaknya, kata-katanya dan perbuatannya. Terdapat banyak hasil penulisan baik yang boleh dibaca atas talian mengenainya.

3. Mendengar kata-kata Rasulullah s.a.w. - Mendengar itu penting. Banyak perkara berubah melalui pendengaran. Kita perlu bertanya kepada diri kita, adakah kita benar-benar mendengar kata-kata Rasulullah s.a.w.? Hadis-hadis membawa satu jalan kepada nabi kita dan juga jalan kepada dimensi dalaman kita. Memahami diri kita. Cari satu hadis yang seolah-olah berkata-kata dengan anda, teruskan membacanya sehingga ia menembusi anda sehingga anda mengimplementasinya. Saya akan berikan yang pertama, "Syurga terletak di bawah tapak kaki ibu kamu." (Imam Ahmad)




4. Berkongsi Rasulullah s.a.w. dengan umat manusia - Kita sudah menyimpannya dalam diri kita dan pada tasbih kita. Jika anda benar-benar mengasihi baginda, terjemahkan 'kasih tersebut kepada satu bahasa yang boleh didengari oleh orang pekak dan perbuatan yang boleh dilihat oleh orang buta.' (Usama Canon)

5. Tingkatkan selawat dan salam ke atas baginda - Anda patut cuba meningkatkan selawat dan salam sebanyak mungkin. Hal ini ialah satu penghubung sebenar dan penjana kasih sayang. Tidak ada apa-apa dalam hal ini melainkan peningkatan demi peningkatan. Terdapat banyak faedah - Imam Sha'rani menyatakan lebih 40 faedah dalam bukunya, The Gardens of Light Due to the Praising and Greetings upon the Chosen Prophet. Juga, terdapat banyak kompilasi hadis yang menerangkan kelebihan dan kepentingan berselawat. Ia penuh dengan rahsia. Lihat inisiatif 10-juta ini!




6. Hadiri dan anjurkan perkumpulan - Anda boleh lakukan ini dengan keluarga, saudara mara, rakan-rakan, di mana sahaja anda sukai. Jadilah produktif. Cuba libatkan seluruh komuniti. Contohnya, kumpulkan pelbagai komuniti, ataupun kumpulkan jiran-jiran anda. Berikan hadiah antara satu sama lain, dan berbual dengan mereka.




7. Ingat mereka yang kurang bernasib baik - Beri makan kepada gelandangan, jalankan sebuah 'soup kitchen', kumpulkan makanan, derma kepada tempat perlindungan, jadi aktif, berikan bunga mawar, dan jadi kreatif. Lakukan kerana nabi yang tercinta.

8. Pergi ke masjid ataupun pertubuhan setempat dan bantu mereka! - Tanya jika mereka memerlukan sukarelawan, dan tanya mereka apa yang mereka usahakan. Selalunya anda akan mendapati terdapat isu di sekeliling yang anda langsung tidak tahu-menahu mengenainya. Jika anda boleh bantu mereka, bantulah. Jika tidak, cari orang yang boleh menghulurkan bantuan.

9. Berdoa untuk umat Rasulullah s.a.w. yang mana anda merupakan sebahagian daripadanya - Perlukah diterangkan lagi?

10. Berhajat untuk mendekati Allah s.w.t. dan rasul-Nya s.a.w. - Mendekati Rasulullah s.a.w. akan mendekatkan anda dengan Allah. Mendekatkan diri kepada baginda boleh memberikan kita pengampunan.

Semoga Allah s.w.t. memberikan kepada kita taufik dan hidayah.

*Artikel diambil dan diterjemahkan daripada artikel 'Ten Things To Do In Rabi' al Awwal and Throughout The Year' oleh Mubashir Anwar

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.