Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Monday 13 January 2014

Mencari Kawan Yang Betul

'Orang yang menjadi kawan kita melambangkan diri kita'

Saya masih ingat suatu masa dahulu, ibu bapa saya sentiasa menasihati saya dan adik-beradik saya agar berkawan dengan orang yang baik. Bapa saya mempunyai satu kata kegemarannya, "Tunjukkan kepada saya kawan anda dan saya akan beritahu siapa awak."




Saya sentiasa sedar dan berhati-hati dalam memilih orang yang betul untuk mengelilingi diri saya. Dalam Islam, adalah sangat benar dan penting untuk berkawan dengan orang-orang yang baik akhlaknya kerana mereka akan membantu kita untuk tetap di atas jalan yang benar, manakala melakukan sebaliknya boleh membawa diri kita kepada kesesatan.

Ahmad ibn Harb rahimahullah pernah berkata, "Tidak ada sesuatu pun yang lebih bermanfaat bagi hati seseorang Muslim berbanding bergaul dengan orang-orang yang berakhlak dan melihat perbuatan mereka, dan tidak ada sesuatu yang lebih berbahaya kepada hati seseorang Muslim berbanding bergaul dengan pendosa dan melihat perbuatan mereka." Tidak kira siapa anda, atau bagaimana kuat anda rasa ataupun anda tidak suka bergantung pada orang lain, tiada lelaki atau wanita menjadi sebuah pulau, anda tidak boleh melalui kehidupan ini sendiri. Inilah sebabnya Islam menekankan jemaah, ataupun kumpulan. Kata-kata yang menyatakan terdapat kekuatan dalam keramaian dan seekor biri-biri yang dimakan oleh serigala adalah benar.

Maka, kita perlu mengamalkan adab yang betul, kita perlu bersungguh-sungguh untuk tidak melakukan sesuatu atau berkawan dengan seseorang tanpa mengetahui di sana terdapat reda Allah s.w.t. atau tidak, dan tidak mencintai atau membenci kerana sebab duniawi. Kerana Rasulullah s.a.w. pernah berkata, "Barangsiapa mencintai kerana Allah, dan membenci kerana Allah, memberi kerana Allah dan menahan kerana Allah, sudah melengkapkan keimanannya." (Abu Dawud) Jadi, siapa yang patut menjadi teman kita?




Pertama, mereka patut menjadi Muslim yang baik, yang mengimani Allah dan rasul-Nya. Kerana Allah Ta'ala berfirman dalam al-Quran, "Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan rasul-Nya, maka mereka akan bersama orang-orang yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah kepada mereka, iaitu para nabi, orang-orang Siddiqin, dan orang-orang shahid serta orang-orang soleh. Dan amatlah eloknya mereka itu menjadi teman." (Al-Quran, 4:69)

Kedua, berada hampir dengan mereka patut membuatkan kita ingin meningkatkan amalan baik. Allah Ta'ala berfirman, "Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) al-Kitab dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya kitab-kitab suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka daripada apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan suatu syariat dan jalan agama. Dan kalau Allah menghendaki nescaya Dia menjadikan kamu satu umat, tetapi Dia hendak menguji kamu apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan. Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya." (Al-Quran, 5:48). Dengan merapati orang-orang yang melakukan amalan baik, kita akan berasa ingin bersaing dengan mereka dalam hal ini, dan seterusnya membaiki sifat dan agama antara satu sama lain.




Akhir sekali, namun ia bukan yang kurang penting, teman-teman kita patut membantu kita mengingati Allah Ta'ala. Kerana Allah s.w.t. berfirman : "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah harta dan anak-anak kamu melalaikan kamu daripada mengingati Allah. Dan barangsiapa melakukan yang demikian, mereka itulah orang-orang yang rugi." (Al-Quran, 63:9). Dalam masa berhempas-pulas ini, amat mudah untuk kita terperangkap dalam mengejar keduniaan. Inilah sebabnya sangat penting untuk kita dikelilingi orang yang akan menggalakkan kita untuk mengingati Allah s.w.t. pada setiap detik dalam hidup kita.

Kepentingan mengingati Allah diterangkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. : "Perbandingan orang yang mengingati Tuhannya dengan orang yang tidak mengingati Tuhannya ialah makhluk yang hidup dengan makhluk yang mati." (Bukhari)

Jadi, marilah kita mencari orang untuk diluangkan masa bersama. Adakah mereka termasuk dalam kategori di atas? Jika rakan-rakan kita tidak melakukan perkara-perkara ini, maka apakah kewujudan mereka bersama kita katakan mengenai kita? Kita perlu berusaha untuk mencintai mereka yang mencintai Allah Ta'ala, dan membenci mereka yang membenci Allah Ta'ala, dan apa yang telah Dia turunkan sebagai panduan untuk umat manusia. Kerana Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, "Barangsiapa yang mempunyai tiga perkara akan menemui kemanisan iman, Allah dan rasul-Nya lebih dicintainya daripada semua yang lain; mencintai seseorang kerana Allah; dan membenci kekufuran sebagaimana dia membenci untuk dihumban ke neraka." (Bukhari)

*Artikel dicedok dan diterjemahkan daripada artikel 'Keeping The Right Friends' oleh Sumayyah bint Joan

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.