Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Sunday 20 July 2014

Sepuluh Hari dan Malam Terakhir Ramadan

Dalam bulan Ramadan yang diberkati ini, kita sudah sampai di penghujungnya - 10 hari terakhir Ramadan yang dianggap sebagai 'krim' Ramadan. Dalamnya terdapat satu malam yang diberitakan oleh al-Quran sebagai malam yang lebih baik daripada 1000 bulan (ya, bulan... bukan hari!).

Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Telah tiba kepada kamu Ramadan, bulan yang diberkati di mana Allah telah memerintahkan kamu untuk berpuasa, pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup, dan syaitan dirantai. Dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan, dan barangsiapa yang dihalang daripada kebaikannya benar-benar rugi." (Hadis diriwayatkan oleh an-Nasai, 2106; Ahmad, Sahih at-Targheeb, 999)

Jadi, dalam persiapan untuk fasa terakhir ini, di sini ialah satu senarai semak mengenai perkara-perkara yang boleh kita lakukan untuk memanfaatkan hari-hari terakhir Ramadan ini :


Moolit Mermaid Night Sky


1. Bersedia untuk beberapa malam dan hari yang seterusnya. Masa sangat penting. Setiap detik perlu kita hargai. Apa-apa yang anda lakukan dalam hari-hari ini daripada ibadah, amalan baik, membaca al-Quran, zikir, berdoa dan lain-lain, pahalanya akan dilipatgandakan. Tiada siapa yang lebih mengetahui mengenai kepentingan hari-hari ini berbanding Rasulullah s.a.w. akan berusaha bersungguh-sungguh dalam ibadah semasa sepuluh hari terakhir Ramadan kerana baginda tidak melakukannya di waktu lain. (Hadis Muslim)

Jika kita terlepas peluang ini, kita terpaksa menunggu setahun lagi, itu pun jika kita masih hidup dan sihat untuk melakukannya. Jika ya, kita menanggung dosa-dosa tahun lepas dan mempunyai ujian dan cabaran hidup untuk dihadapi sepanjang tahun seterusnya. Jadi, tiada waktu lain yang lebih sesuai untuk kita mohon kepada Allah agar memudahkan segalanya berbanding sekarang.

2. Dapatkan senaskhah al-Quran dan bacanya sekerap mungkin. Terdapat banyak kelebihan dan kebaikan al-Quran. Dinyatakan dalam sebuah hadis sahih bahawa al-Quran akan memberikan syafaat kepada sesiapa yang membacanya pada waktu malam, seperti yang Ahmad (6626) meriwayatkan daripada 'Abdullah ibn 'Amr bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Puasa dan al-Quran akan memberikan syafaat kepada seseorang pada Hari Kebangkitan. Puasa akan berkata, "Wahai Tuhan, aku telah menghalangnya daripada makanan dan nafsunya pada waktu siang, jadi izinkanlah aku memberikan syafaat kepadanya." Dan al-Quran pula akan berkata, "Aku telah menghalangnya daripada tidur pada waktu malam, jadi izinkanlah aku memberikan syafaat kepadanya." Kemudian, kedua-duanya memberikan syafaat." (Diriwayatkan oleh Ahmad)

Seperti yang dinyatakan dalam sebuah hadis di mana Rasulullah s.a.w. bersabda : "Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah dia akan menerima satu kebaikan daripadanya, dan kebaikan itu digandakan 10. Aku tidak mengatakan bahawa alif laam meem itu satu huruf, bahkan alif satu huruf, laam satu huruf dan meem satu huruf." (Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi, ad-Darami)

Rasulullah s.a.w. bersabda : "Orang yang terbaik dari kalangan kamu ialah dia yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya." (Diriwayatkan oleh al-Bukhari)




3. Mendapatkan keampunan untuk dosa-dosa. Berita yang pertama, iaitu berita buruk - Dalam Musnad Ahmad, diriwayatkan bahawa Thawbaan berkata : Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Seseorang itu dihalang daripada rezeki kerana dosa yang dilakukannya." (Diriwayatkan oleh ibn Majah, 4022)

Dan sekarang berita baik -

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Barangsiapa menggunakan masa malam Lailatul Qadr untuk bersolat dengan penuh keimanan dan berharap, diampunkan segala dosanya yang lalu."

4. Apa yang boleh diucapkan pada malam Lailatul Qadr. Salah satu doa terbaik yang boleh dibaca pada Lailatul Qadr ialah yang telah Rasulullah s.a.w. ajarkan kepada Aishah r.a.. Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi yang mengelaskannya sebagai sahih, bahawa Aishah berkata : "Aku berkata, "Wahai Rasulullah, jika aku ketahui malam mana merupakan Lailatul Qadr, apakah yang patut aku ucapkan?" Jawab baginda, "Ucapkanlah : "Allahuma innaka 'afuwwun tuhibb al-'afwa fa'fu 'anni," (Ya Allah, Engkau Maha Pengampun dan Engkau suka memberikan keampunan maka ampunkanlah aku).""

5. Dampingi orang-orang yang warak. Allah menerangkan ciri-ciri orang yang warak seperti berikut :

"Mereka tidur melainkan sedikit pada waktu malam (dengan mengingati Tuhan mereka dan berdoa dengan penuh ketakwaan dan berharap)." (Adz-Dzariyat, 51:17)

"Dan pada waktu sebelum fajar, mereka memohon ampun (daripada Allah)." (Adz-Dzariyat, 51:18)

Rasulullah s.a.w. bersabda : "Di dalam syurga terdapat sebuah bangunan, yang luarannya boleh dilihat dari dalam dan dalamannya boleh dilihat dari luar. Bangunan tersebut disediakan untuk mereka yang sopan kata-katanya, memberikan makanan kepada orang yang memerlukan, sentiasa berpuasa dan mengamalkan solat tahajjud tatkala orang lain sedang tidur." (Mishkat al-Masabih, hadis nombor 1232)

6. Akhir sekali... Fikirkanlah apa yang anda ingin minta daripada Allah dan mintalah sekarang. Jika belum, inilah waktu untuk anda berhubung dengan-Nya dan mendekati-Nya. Dan jika anda lakukannya dalam sepuluh malam dan hari terakhir ini, anda akan berasa ingin melakukannya lagi dan lagi walaupun bulan ini telah berakhir.

Dan akhir sekali, jika anda sedang beribadah, bukalah hati anda untuk orang lain juga dan ingatilah saudara-saudara anda yang kesusahan di seluruh dunia ini dalam doa anda. Ingat apa yang Rasulullah katakan :

"Doa yang paling cepat dikabulkan ialah yang dibuat oleh seorang Muslim untuk yang lain tanpa diketahuinya." (Hadis diriwayatkan oleh Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Anda tekan butang 'snooze', anda akan tewas! Jadi, berusahalah dalam sepuluh hari terakhir ini seolah-olah inilah peluang terakhir anda. Seorang lelaki yang bijaksana pernah berkata :

"Aku akan berlalu seperti ini, dan sesudah itu, biarlah aku lakukan apa-apa perkara baik sekarang kerana aku mungkin tidak akan berlalu seperti ini lagi!"

Semoga Allah Ta'ala mengurniakan kepada kita kebijaksanaan, keberanian dan kekuatan untuk mendapatkan kebaikan sepenuhnya daripada bulan ini.

*Artikel diambil dan diterjemahkan daripada artikel 'Ramadan's Last Ten Nights and Days'

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.