Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Monday 7 July 2014

4 Tips Praktikal Untuk Berpuasa

Muslim melihat Ramadan sebagai satu bulan yang suci dan penuh kehormatan. Bulan puasa ini memberikan peluang kepada kita untuk bermuhasabah mengenai di mana kita berada, apa yang telah kita lakukan dan ke mana kita berharap untuk pergi. Ramai Muslim berasa sangat teruja dan juga tidak sabar. Dalam keseronokan ini, kita memberikan cubaan yang terbaik untuk mengalu-alukan kedatangan bulan puasa dengan pelbagai persediaan. Walau bagaimanapun, kadang-kadang kita cenderung untuk terlupa perkara kecil. Di sini disertakan beberapa tips praktikal puasa dalam bulan yang diberkati ini.




1. Dalam bulan Ramadan, adalah penting untuk meyakini rutin Ramadan yang perlu anda ikuti. Bangun sebelum subuh, mengambil sahur dan menunaikan solat subuh. Rutin ini mestilah disemat dalam minda, badan dan jiwa. Adalah biasa untuk merasai peningkatan iman semasa hari-hari pertama Ramadan. Tenaga kerohanian bertambah dan anda berasa mudah untuk menghadapi Ramadan. Kemudian, kita mungkin akan menjadi lemah dan hilang keyakinan. Kita mungkin menjadi malas dan memberitahu diri kita bahawa kita mempunyai tiga minggu lagi untuk kembali tetap dalam perjalanan ini. Perkara terbaik yang boleh kita lakukan adalah kekal dengan rutin ini dan bersederhana.

2. Kurangkan pengambilan natrium dalam pemakanan anda, terutamanya pada waktu sahur. Hal ini akan mengurangkan perasaan untuk minum sepanjang hari. Makanan ekstrem perlu dihindari juga. Makanan ekstrem ini termasuklah makanan pedas, makanan yang tinggi kandungan gulanya, makanan berlemak dan apa-apa saja yang tidak sesuai dengan anda. Cuba ambil makanan yang mengandungi kandungan serat yang tinggi (untuk penghadaman) dan apa-apa yang berkhasiat. Adalah penting untuk mengambil karbohidrat kompleks kerana ia lebih lambat dihadamkan. Bahan ini termasuklah bijian seperti barli, gandum, oat, sekoi, semolina, kekacang, biji sayuran, tepung mil penuh dan beras perang. Banyak buah dan sayur bukan sahaja baik untuk kesihatan tetapi juga memberikan keseimbangan kepada pemakanan anda. Makanan ini akan membantu menampung anda sehingga anda berbuka. Jika anda mengambil suplemen multi-vitamin, jangan berhenti. Rujuk penasihat kesihatan anda jika anda bercadang untuk memulakan suplemen multi-vitamin yang baru. Jangan lihat terlalu jauh untuk mencari suplemen kesihatan yang penting. Kurma banyak didapati sepanjang tahun terutamanya dalam bulan Ramadan. Kurma diketahui boleh membekalkan banyak nutrien penting dan sangat baik untuk kesihatan. Lagi satu perkara penting, hidrat! Minum banyak air pada waktu malam dan sebelum subuh. Pada waktu sahur, ingat bahawa kopi dan teh adalah bahan diuretik. Bahan ini boleh menyebabkan anda kehilangan air lebih cepat.




3. Jangan lahap. Mempunyai perut kosong dan kemudian makan banyak pada waktu malam boleh menyebabkan keletihan dan ketidakselesaan usus. Perkara yang anda harus elakkan ialah berakhlak seperti sloth dan kemudian terlepas waktu sahur.




4. Tips bonus: Bertemu dengan masyarakat. Banyak masjid menyediakan juadah berbuka. Menemui masyarakat mempunyai banyak faedah termasuklah mendengar mengenai tips resipi, aktiviti masyarakat dan mungkin juga jemputan untuk berbuka puasa!

*Artikel diambil dan diterjemahkan daripada artikel 'Practical Tips For Fasting During Ramadan' oleh Mikael Pittam

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.