Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Thursday 27 February 2014

Saintis Berkata Manusia Mungkin Berasal Daripada Tanah

Semua hidupan di bumi mungkin berasal daripada tanah menurut sebuah kajian saintifik yang baru - seperti mana yang dinyatakan oleh kitab Bible, al-Quran dan juga mitologi Yunani sejak beribu-ribu tahun yang lepas.




Teori yang terbaru menyatakan tanah liat - yang pada asasnya merupakan kombinasi mineral dalam tanah - bertindak sebagai tempat pembiakan molekul-molekul kecil dan bahan-bahan kimia yang ia 'serap seperti span'.

Proses ini memakan masa selama berbilion-bilion tahun, dan dalam tempoh tersebut, bahan-bahan kimia bertindak balas antara satu sama lain untuk menghasilkan protein, DNA dan akhirnya, sel-sel hidup, kata saintis kepada jurnal Scientific Reports.

Jurutera-jurutera biologi dari jabatan Nanoscale Science di Universiti Cornell di New York percaya bahawa tanah liat mungkin merupakan 'tempat lahir hidupan di bumi'.

Ia merupakan satu teori sejak beribu-ribu tahun dulu dalam banyak budaya, walaupun ia mungkin menggunakan penjelasan saintifik yang sama.

Dalam teks-teks keagamaan dari Mesir Purba hinggalah ke legenda Cina, Tuhan membentuk tanah liat menjadi bentuk manusia dan kemudian meniupkan roh ke dalamnya melalui lubang hidungnya.

Kitab Genesis (Kejadian) menerangkan bahawa manusia dijadikan daripada habuk dan kemudian dia akan kembali menjadi habuk setelah mati, dan para ulama Kristian menterjemahkannya daripada bahasa Ibrani purba sebagai tanah ataupun bumi itu sendiri.

Dalam air laut, tanah liat menjadi hydrogel, iaitu satu gumpalan ruang-ruang kecil yang menyerap mineral-mineral, bahan kimia dan molekul-molekul kecil yang dari sekelilingnya. Profesor Dan Luo dari Cornell berkata : "Dalam sejarah awal geologi, hydrogel tanah liat memberikan fungsi pengurungan untuk biomolekul dan tindak balas biokimia.

Dalam tempoh berbilion-bilion tahun, bahan-bahan kimia yang terkurung dalam ruang tersebut sudah boleh menjalankan tindak balas kompleks yang membentuk protein, DNA dan akhirnya semua fungsi yang menghidupkan sesuatu sel."

Kesimpulan ini adalah berdasarkan eksperimen-eksperimen oleh para pengkaji dengan menggunakan hydrogel sintetik, menambah DNA, asid amino dan enzim dan menjalankan simulasi penghasilan protein.

Ia merupakan satu teori kejadian hidupan di bumi, dan ia juga mungkin mempunyai kegunaan moden dan menjimatkan wang untuk menghasilkan ubat.

Laporan itu juga menambah : "Kenapa kita perlu ambil kira tanah liat? Kerana ia sangat murah. Tambahan pula, tanpa disangka-sangka, menggunakan tanah liat boleh meningkatkan penghasilan protein."

*Artikel diambil dan diterjemahkan daripada artikel 'Was the Bible RIGHT about the origins of life? Scientists believe that we may have had our beginnings in CLAY' di DailyMail.co.uk

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.