Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Thursday 19 June 2014

Soalan-soalan Lazim yang Ditanya oleh Bukan Muslim Bahagian 9 : Muslim Menyembah Kaabah

Soalan : Jika Islam melarang penyembahan berhala, mengapakah Muslim menyembah dan tunduk kepada Kaabah dalam solat mereka?

Jawapan :




Kaabah ialah kiblat, iaitu arah ke mana Muslim menghadap dalam solat mereka. Adalah penting untuk kita ketahui bahawa walaupun Muslim menghadap Kaabah dalam solat mereka, mereka tidak menyembahnya. Muslim tidak menyembah dan tunduk melainkan hanya kepada Allah.

Dinyatakan dalam surah al-Baqarah :
"Kerap kali Kami melihat engkau, berulang-ulang menengadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah masjid Al-Haram (tempat letaknya Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya." (Al-Quran, 2:144)
1. Islam mengajar kita memupuk perpaduan. Contohnya, jika Muslim ingin menunaikan solat, boleh jadi
 ada orang yang ingin menghadap ke arah utara, ada yang ingin menghadap ke arah selatan. Untuk menyatupadukan Muslim dalam menyembah Tuhan, Muslim, walau di mana jua mereka berada, diperintahkan agar menghadap satu arah sahaja, iaitu Kaabah. Jika ada Muslim yang tinggal di bahagian barat Kaabah, mereka hendaklah menghadap ke arah timur. Demikianlah kepada mereka yang tinggal di bahagian timur Kaabah, mereka hendaklah menghadap ke arah barat.




2. Kaabah terletak di tengah-tengah peta dunia. Muslim merupakan yang pertama melukis peta dunia. Mereka melukis peta dengan bahagian selatan menghadap ke atas dan bahagian utara menghadap ke bawah. Kaabah berada di tengah-tengah. Kemudian, kartografer barat melukis peta tersebut terbalik dengan bahagian utara menghadap ke atas dan bahagian selatan menghadap ke bawah. Walaupun begitu, alhamdulillah, Kaabah masih berada di tengah-tengah peta dunia.

3. Tawaf mengelilingi Kaabah menunjukkan satu Tuhan. Apabila Muslim melawat Masjidil Haram di Makkah, mereka menunaikan tawaf ataupun mengelilingi Kaabah. Amalan ini simbolik kepada kepercayaan dan penyembahan Tuhan yang Satu., kerana setiap bulatan hanya mempunyai satu pusat, dan begitu juga hanya terdapat satu Allah yang layak disembah.

4. Hadis Umar (semoga Allah meredainya) : Mengenai batu hitam, hajar al-aswad, terdapat satu hadis yang diriwayatkan daripada seorang sahabat Rasulullah s.a.w. yang mulia, iaitu Umar r.a.

Menurut Sahih Bukhari, jilid 2, kitab haji, bab 56, hadis nombor 675, Umar r.a. berkata, "Aku tahu bahawa engkau hanyalah sebuah batu dan tidak mampu memberikan manfaat mahupun mudarat. Jika aku tidak pernah melihat Rasulullah menyentuh dan mencium engkau, sudah tentu aku tidak akan menyentuh dan mencium engkau."

5. Orang berdiri di atas Kaabah dan melaungkan azan. Pada zaman Rasulullah s.a.w., terdapat orang berdiri di atas Kaabah dan mengumandangkan azan. Tanyalah kepada sesiapa yang mendakwa bahawa Muslim menyembah Kaabah; penyembah berhala mana yang berdiri di atas berhala yang disembahnya?

*Artikel diambil dan diterjemahkan daripada buku 'Most Common Questions Asked By Non Muslims' oleh Dr Zakir Naik daripada Islamic Research Foundation

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.