Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Monday 30 December 2013

Soalan-soalan Lazim yang Ditanya oleh Bukan Muslim Bahagian 6 : Memakan Makanan Bukan Vegetarian

Soalan : Membunuh binatang merupakan perbuatan kejam. Mengapakah Muslim memakan makanan bukan vegetarian?

Jawapan :

'Vegetarianism' merupakan satu gerakan di seluruh dunia. Ramai orang mengaitkannya dengan hak haiwan. Benar, ramai orang menganggap pengambilan daging dan hasil bukan vegetarian yang lain sebagai penindasan hak haiwan.

Islam memerintahkan kita bersifat kasihan dan menyayangi semua makhluk. Pada masa yang sama, Islam menyatakan Allah telah mencipta bumi dan flora dan fauna untuk dimanfaatkan oleh manusia. Bergantung pada manusia untuk menggunakan sumber bumi dengan bijak, sebagai nikmat dan amanah daripada Allah. Mari kita kaji perbahasan ini daripada pelbagai aspek :

1. Seseorang Muslim boleh menjadi vegetarian sepenuhnya.

Seseorang Muslim boleh menjadi Muslim yang baik walaupun menjadi vegetarian sepenuhnya. Tidak wajib bagi seseorang Muslim untuk mengambil makanan bukan vegetarian.

2. Al-Quran membenarkan Muslim mengambil makanan bukan vegetarian.

Al-Quran membenarkan Muslim mengambil makanan bukan vegetarian. Ayat al-Quran yang berikut membuktikan hakikat ini :

"Wahai orang-orang yang beriman! Penuhilah janji-janji. Dihalalkan bagi kamu haiwan ternakan kecuali apa yang disebutkan kepada kamu." (Al-Quran, 5:1)

"Dan haiwan ternakan telah Dia ciptakan. Padanya ada yang menghangatkan dan pelbagai manfaat dan daripadanya kamu makan." (Al-Quran, 16:5)

"Dan sesungguhnya pada haiwan ternakan terdapat satu pengajaran bagi kamu. Kami memberi kamu minum dari yang ada dalam perutnya, dan padanya juga terdapat banyak manfaat untukmu, dan sebahagian daripadanya kamu makan." (Al-Quran, 23:21)




3. Daging berkhasiat dan kaya dengan protein.

Makanan bukan vegetarian merupakan sumber baik bagi protein yang lengkap. Ia mengandungi protein yang lengkap dari sudut biologi, iaitu kesemua lapan asid amino yang penting yang tidak disintesis oleh badan dan patut dibekalkan melalui pemakanan. Daging juga mengandungi zat besi, vitamin B1 dan niasin.

4. Manusia mempunyai set gigi omnivor.

Jika anda memerhatikan gigi binatang herbivor seperti lembu, kambing dan biri-biri, anda akan mendapati sesuatu yang dengan jelas sama pada kesemuanya. Semua binatang ini mempunyai gigi yang rata, sesuai untuk pemakanan herbivor. Jika anda memerhatikan set gigi binatang karnivor seperti singa, harimau ataupun harimau bintang, kesemuanya mempunyai gigi yang tajam, sesuai untuk pemakanan karnivor. Jika anda menganalisa set gigi manusia, anda akan mendapati kesemuanya mempunyai gigi yang rata dan tajam. Maka, mereka mempunyai gigi yang sesuai untuk makanan herbivor dan karnivor, iaitu mereka bersifat omnivor. Seseorang mungkin bertanya, jika Tuhan ingin manusia memakan sayur-sayuran sahaja, mengapa Dia memberikan kita gigi tajam? Adalah logik untuk menganggap Dia menghendaki kita memerlukan dan memakan kedua-dua makanan vegetarian dan bukan vegetarian.

5. Manusia boleh menghadam kedua-dua makanan vegetarian dan bukan vegetarian.

Sistem penghadaman binatang herbivor hanya boleh menghadam tumbuhan. Sistem penghadaman binatang karnivor hanya boleh menghadam daging. Tetapi sistem penghadaman manusia boleh menghadam kedua-dua makanan vegetarian dan bukan vegetarian. Jika Tuhan ingin kita mengambil sayur-sayuran saja, mengapa Dia memberikan kita sistem penghadaman yang boleh menghadam kedua-dua makanan vegetarian dan bukan vegetarian?

6. Kitab agama Hindu memberikan kebenaran untuk memakan makanan bukan vegetarian.

a. Terdapat banyak Hindu yang merupakan pemakan nabati ketat.  Mereka merasakannya bertentangan dengan agama mereka untuk mengambil makanan bukan vegetarian. Akan tetapi, pada hakikat yang sebenarnya kitab Hindu membenarkan seseorang memakan daging. Kitab tersebut menyatakan wali dan sami Hindu mengambil makanan bukan vegetarian.

b. Dinyatakan dalam Manu Smruti, kitab undang-undang Hindu, dalam bab 5 ayat 30 :

"Orang yang memakan daging binatang yang boleh dimakan tidak melakukan keburukan., walaupun dia melakukannya setiap hari, kerana Tuhan sendiri menciptakan sebahagian benda untuk dimakan dan sebahagian lain untuk menjadi pemakan."

c. Sekali lagi, ayat seterusnya dalam Manu Smruti, iaitu bab 5 ayat 31 menyatakan :

"Memakan daging adalah betul untuk korban, hal ini dikenali sebagai peraturan Tuhan."

d. Selanjutnya, dalam Manu Smruti bab 5 ayat 39 dan 40 menyatakan :

"Tuhan sendiri menciptakan binatang korban untuk dikorbankan, ..., maka membunuh korban tidak dikira membunuh."

7. Agama Hindu dipengaruhi  agama lain.

Walaupun kitab Hindu membenarkan penganutnya mengambil makanan bukan vegetarian, ramai penganut Hindu mengamalkan sistem vegetarian kerana mereka dipengaruhi agama lain seperti Jainisme.




8. Tumbuhan juga mempunyai nyawa.

Sesetengah agama mengamalkan vegetarianisme asli sebagai undang-undang pemakanan kerana mereka menentang secara keseluruhan pembunuhan makhluk hidup. Jika seseorang mampu hidup tanpa membunuh mana-mana makhluk hidup, saya akan menjadi orang pertama yang mengamalkan gaya hidup sedemikian. Pada masa dulu, manusia menyangka tumbuh-tumbuhan tidak bernyawa. Hari ini, sudah diketahui umum bahawa tumbujan juga bernyawa. Maka, logik mereka untuk tidak membunuh makhluk hidup tidak dipenuhi walaupun menjadi vegetarian asli.




9. Tumbuhan juga boleh merasai kesakitan.

Mereka seterusnya mengatakan tumbuhan tidak boleh merasai kesakitan, maka membunuh tumbuhan merupakan kesalahan yang lebih ringan berbanding membunuh binatang. Hari ini, sains memberitahu kita bahawa tumbuhan juga boleh merasakan kesakitan. Tetapi tangisan tumbunan tidak dapat didengari oleh manusia. Hal ini adalah kerana ketidakmampuan telinga manusia untuk mendengar bunyi yang tidak berada dalam julat yang boleh didengari, iaitu antara 20 Hz hingga 20,000 Hz. Apa-apa yang lebih rendah atau lebih tinggi daripada julat itu tidak dapat didengari oleh manusia. Seekor anjing boleh mendengar sehingga 40,000 Hz. Maka terdapat siulan anjing yang senyap yang mempunyai frekuensi lebih daripada 20,000 Hz dan lebih rendah daripada 40,000 Hz. Siulan ini hanya boleh didengari oleh anjing dan tidak didengari oleh manusia. Anjing mengenali siulan tuannya dan datang kepada tuannya. Terdapat kajian yang dilakukan oleh seorang pekebun di Amerika Syarikat yang mencipta alat yang menukarkan tangisan tumbuhan agar ia boleh didengari oleh manusia. Dia dengan cepat dapat menyedari apabila tumbuhan tersebut menangis meminta air. Kajian terbaru menunjukkan tumbuhan juga boleh berasa gembira dan sedih.

10. Membunuh makhluk bernyawa yang kekurangan dua deria bukanlah kesalahan yang lebih ringan.

Seseorang vegetarian pernah menyatakan tumbuhan hanya mempunyai dua atau tiga deria manakala haiwan mempunyai lima deria.

Maka, membunuh tumbuhan ialah kesalahan yang lebih ringan berbanding membunuh binatang. Katakanlah adik anda dilahirkan pekak dan kurang bijak dan mempunyai dua deria kurang daripada manusia lain. Dia membesar sehingga matang dan seseorang membunuh dia. Adakah anda akan meminta hakim untuk menjatuhkan hukuman yang lebih ringan kerana adik anda mempunyai kurang dua deria? Sebenarnya, anda akan mengatakan dia sudah membunuh seorang yang maksum, iaitu tidak mempunyai kesalahan, dan hakim tersebut patut menjatuhkan hukuman yang lebih berat kepadanya.

Al-Quran menyatakan :

"Wahai manusia! Makanlah apa yang ada di bumi ini yang halal dan baik." (Al-Quran, 2:168)




11. Populasi lembu yang berlebihan.

Jika setiap manusia vegetarian, hal ini akan membawa kepada populasi lembu sedunia yang berlebihan, kerana pembiakan dan penambahan jumlahnya sangat pantas. Allah s.w.t. yang Maha Bijaksana tahu bagaimana mengekalkan keseimbangan ciptaan-Nya dengan baik. Tidak hairanlah Dia membenarkan kita memakan daging lembu.

12. Harga daging berpatutan kerana bukan semua manusia bukan vegetarian.

Saya tidak kisah jika sesetengah orang vegetarian asli. Walau bagaimanapun, mereka tidak patut mengutuk bukan vegetarian dan menganggap mereka kejam. Sebenarnya, jika semua orang India menjadi bukan vegetarian, bukan vegetarianism yang ada sekarang akan tewas kerana harga daging akan meningkat.

*Artikel diambil dan diterjemahkan daripada buku 'Most Common Questions Asked By Non-Muslims' oleh Dr Zakir Naik daripada Islamic Research Foundation

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.