Hidayah Centre Johor

Hidayah Centre Johor
Pusat Sokongan Saudara Baru

Monday 17 February 2014

Soalan-soalan Lazim yang Ditanya oleh Bukan Muslim Bahagian 8 : Makanan Bukan Vegetarian Menjadikan Muslim Ganas

Soalan : Sains mengajar kita bahawa apa-apa yang kita makan, ia akan memberikan kesan kepada akhlak kita. Kalau begitu, mengapakah Islam membenarkan Islam memakan makanan bukan vegetarian, walaupun memakan haiwan boleh membuatkan seseorang menjadi ganas dan kejam?

Jawapan :

1. Hanya pengambilan binatang herbivor sahaja yang dibenarkan

Saya bersetuju bahawa apa-apa yang seseorang makan memberikan kesan kepada akhlaknya. Perkara ini ialah salah satu sebab mengapa Islam melarang pengambilan haiwan karnivor seperti singa, harimau, harimau bintang, dan lain-lain yang ganas dan buas. Islam hanya membenarkan pengambilan haiwan herbivor sahaja seperti lembu, kambing, biri-biri dan lain-lain yang lembut dan mudah dijinakkan. Muslim memakan haiwan yang lembut dan mudah dijinakkan kerana kita ialah manusia yang berkasih sayang dan tidak ganas.




2. Al-Quran mengatakan Nabi melarang apa yang tidak baik

Maksud ayat al-Quran :

"Nabi memerintahkan ke arah kebaikan dan melarang daripada kejahatan." "Dia membenarkan perkara-perkara halal dan melarang perkara-perkara haram." (Al-Quran, 7:157)

"Ambillah apa-apa yang diberikannya kepada kamu dan hentikanlah apa-apa yang dia cegah daripada kamu." (Al-Quran, 59:7)

Bagi seseorang Muslim, kenyataan Nabi saja cukup untuk meyakinkannya bahawa Allah tidak mahu manusia memakan sesetengah daging dan pada masa yang sama membenarkan sesetengah daging yang lain.

3. Hadis Nabi Muhammad s.a.w. melarang pengambilan haiwan karnivor





Menurut banyak hadis sahih yang diriwayatkan dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim termasuk hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas dalam Sahih Muslim, Buku pemburuan dan penyembelihan, hadis bernombor 4752 dan Sunan Ibn Majah jilid 13 hadis bernombor 3232 hingga 3234, Nabi Muhammad s.a.w. melarang pengambilan :

i. Haiwan liar yang mempunyai gigi taring, iaitu haiwan pemakan daging. Haiwan ini termasuk dalam famili kucing seperti singa, harimau, kucing, anjing, serigala, dubuk dan lain-lain.

ii. Rodensia seperti tikus, berkuku tajam.

iii. Sesetengah reptilia seperti ular, aligator dan lain-lain.

iv. Burung pemangsa yang mempunyai taji atau kuku tajam, seperti hering, helang, gagak, burung hantu dan lain-lain.

*Artikel diambil dan diterjemahkan daripada buku 'Most Common Questions Asked By Non Muslims' oleh Dr Zakir Naik daripada Islamic Research Foundation

No comments:

Post a Comment

Back to top ↑
Connect with Us

    Popular Posts

    Pages

    Powered by Blogger.

    Flickr

What they says

© 2013 Hidayah Centre Johor. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.